¦wiêto Matki Bo¿ej Zielnej
Po co te wi±zki i wianki
z miêty, wrotyczu, rumianku?
Niesiemy je na znak ho³du
Maryi Pannie przed o³tarz. (...)
Mamy je, chcemy dziewann±
ucieszyæ Maryjê Pannê.
Niechaj to ksiê¿a po¶wiêc±
dzisiaj w ten dzieñ Wniebowziêcia.
K. I³³akowiczówna Msza Maryjna na Matkê Bosk± Zieln±
Wniebowziêcie Naj¶wiêtszej Maryi Panny jest najstarszym ¶wiêtem maryjnym w ca³ym roku liturgicznym. Uroczysto¶æ obchodzona by³a w Konstantynopolu ju¿ od V wieku, a w Rzymie od VII wieku. ¦wiêto przypadaj±ce 15 sierpnia - dawniej obchodzono jako dzieñ Matki Bo¿ej Do¿ynkowej, bo zgodnie z rolniczym kalendarzem "Na Wniebowziêcie pokoñczone ¿êcie" - zawiera wiele tre¶ci teologicznych, kulturowych i obyczajowych.
W swojej religijnej wymowie - dogmat o Wniebowziêciu og³osi³ w 1950 roku Pius XII - "jest dniem triumfu Niepokalanej i ukoronowaniem wszystkich Jej godno¶ci".
Obrzêdowo¶æ ludowa wi±¿e ten dzieñ ze ¶wiêceniem p³odów rolnych i zió³, bêd±cych symbolami bogactwa przyrody, st±d druga popularna nazwa tego ¶wiêta - uroczysto¶æ Matki Boskiej Zielnej. Wnêtrza ko¶cio³ów ozdabia siê wiankami z zió³ i kwiatów, bukietami, kompozycjami ro¶linnymi z warzyw, owoców i runa le¶nego.
Przed ¶wiêtem kobiety i dziewczêta wi³y "brogi" - du¿e wieñce, jako podziêkowanie za tegoroczne zbiory. Brogi przygotowywano z ostatnich k³osów z¿ynanych uroczy¶cie na zakoñczenie ¿niw. Te gar¶cie koszonego zbo¿a mia³y swoje nazwy: przepiórka, fonka, dziad, stary, baba, koza i inne.
Takie same nazwy nosi³y stare polskie zabawy zwi±zane w³a¶nie ze ¶cinaniem ostatnich k³osów. Brogi czasami by³y tak du¿e, ¿e wieziono je do ko¶cio³a na drabiniastym wozie, a ¶wiêcono razem z mniejszymi wieñcami i bukietami ziela na uroczystej sumie.
Zbo¿om przypisywano niezwyk³e znaczenie i w obrzêdowych poczynaniach odgrywa³y one donios³± rolê. W zbo¿u - "najszlachetniejszym owocu pól" - wszystko jest symbolem ¿ycia, dostatku i plonów, od nasienia, po k³osy.
Symboliczne znaczenie mia³y pêki rozmaitych polnych kwiatów i zió³, w¶ród których by³y: bylica, mirt, rozmaryn, wrotycz, dziewanna, ruta, rumianek, dziurawiec, mak, koniczyna, borówka, miêta i inne.
Przy ka¿dej okazji ¶wiêcono robione z nich bukiety, wieñce, wianki. Pojawia³y siê wszêdzie tam, gdzie rytua³y apelowa³y do za¶wiatów o przychylno¶æ, urodzaj, powodzenie.
"Matki Boskiej Zielnej ka¿dy chodzi cielny" (czyli syty, najedzony), "Na Wniebowziêcie pokoñczone ¿êcie" - mo¿na by³o odpocz±æ, a przede wszystkim wyraziæ to, co tak prosto napisa³ w 1693 roku Wespazjan Kochowski w Psalmodii Polskiej:
Panie! Za to dziêkowaæ Ci trzeba,
¿e¶ gêbie mojej da³ dostatek chleba.
By³ wiêc dzieñ Matki Boskiej Zielnej dniem wielkich dziêkczynnych pielgrzymek. Najczê¶ciej pielgrzymowano do Czêstochowy i Kalwarii Zebrzydowskiej. Dawniej, przygotowuj±c siê do obchodów Matki Boskiej Zielnej, nale¿a³o w dniu ¶wiêtego Wawrzyñca, czyli 10 sierpnia, po¶wiêciæ mas³o i miód, które potem dawano do skosztowania po ³y¿eczce ka¿demu z domowników, mówi±c:
Przez przyczynê ¶wiêtego mêczennika,
chroñ Bo¿e pszczó³ki od szkodnika.
Po uroczysto¶ciach ko¶cielnych nastêpowa³y do¿ynki, organizowane przez dziedzica lub samych gospodarzy. Zbierano siê przy stole w ogrodzie, a na klepisku w stodole odbywa³y siê tañce.
M. J.
Literatura:
H. Szymanderska: Polskie tradycje ¶wi±teczne
¦wiat Ksi±¿ki, Warszawa 2003.
Literatura:
H. Szymanderska: Polskie tradycje ¶wi±teczne
¦wiat Ksi±¿ki, Warszawa 2003.